Extrahera GPS-koordinater från iPhone-bild

Tjoho!

Idag tänkte jag dela med mig av ett litet trick som kan vara roligt om man vill spåra upp någon (vilket jag tycker är mycket roligt!) Det hela är ganska enkelt och egentligen ingen hemlighet direkt, men ack så användbart för sociopater med storebors-tendenser! :)

Nu äger jag tyvärr ingen iPhone, men som jag har förstått det så kommer GPS-koordinater att lagras i alla bilder du tar med den inbyggda kameran så länge du inte aktivt stänger av funktionen. Alla kameror lagrar information i bildfilerna, s.k. Exif-information (Exchangeable image file format), t.ex. kameramodell, upplösning, datum när bilden är tagen o.s.v, och i iPhonens fall lagras alltså dessutom longitud och latitud. Mycket av informationen kan du enkelt få ut genom att högerklicka på bilden och välja ‘Egenskaper’, där finns ett utdrag ur Exif-informationen presenterad – dock ej koordinater!

Personligen brukar jag använda ett litet program som heter jhead, ett mycket smidigt program som även kan manipulera och ändra Exif-information för Jpeg-bilder. För att läsa informationen behöver du dock bara köra programmet utan någon syntax enligt skärmdump nedan:

jhead

Sedan tar du helt enkelt koordinaterna från programmet och gör en sökning i google maps! :)

Google maps

 

Det var allt för idag kiddos, nästa vecka ska vi lära oss att göra napalm-bomber av bensin, en glasflaska, en tygbit och frigolit! ;)

”Ein Reich, Ein Volk, Ein Führer” – Adolf Hitler

”One World, One Web, One Program” – Bill Gates

”One Computor, Two Snus and 365 saturdays” – skaliz

Ett svar to “Extrahera GPS-koordinater från iPhone-bild”

  1. xxx Says:

    Ha ha ha wunderbaaaaar

Lämna en kommentar